15 en 16 juni - Reisverslag uit Birdaard, Nederland van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu 15 en 16 juni - Reisverslag uit Birdaard, Nederland van Jacob en Gerda Uittenbogaard - WaarBenJij.nu

15 en 16 juni

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Jacob en Gerda

16 Juni 2015 | Nederland, Birdaard

Maandag 15 Juni,

Het is nog steeds koud, af en toe een miezertje en soms even een waterig zonnetje.
Voor de tijd van het jaar is het best koud.
We blijven hier nog maar een dagje, de snoekbaars is gisteren niet gevangen, dus gaat hij vandaag weer verder vissen. Stukje gewandeld langs de kade, de winkels bezocht en ik heb een heel mooi maar veel te duur horloge gekocht. Ach ja het geld moet toch ergens aan uit gegeven worden.
Jac. heeft gekookt, en verder hadden we een rustige avond.

Dinsdag 16 juni 2015
Tot 10.15 regen, daarna brak de zon door.
V: 10.30 Grou
A: 17,15 Birdaard gestopt in Leeuwarden van 13.30-15.00
Door de regen heen eerst maar even een paar boodschappen gedaan en het vuil weggebracht.
Terug op de boot werd het droog en kwam het zonnetje door. Gelijk de trossen dan maar los en varen!
De tocht gaat vandaag via leeuwarden, naar Dokkum. Aan de singel van Leeuwaren stoppen we voor de lunch, en gaan daarna even de stad in. Precies om drie uur vertrekken we weer, tot de 2e brug die net voor ons dienst weigerde, dit is nou al de 3e keer deze vakantie dat we voor een kapotte brug liggen. We gaan aan de kant en wachten drie kwartier dan kunnen we weer doorvaren. De Dokkumer ee is een heel mooi vaargebied, waar we vele schitterende grote boerderijen voorbij varen. We komen langs het bekende bruggetje van Bartlehiem, overal langs de route zijn goed onderhouden aanmeer plaatsen, wij varen door naar Birdaard of Burdaard in het Fries. We nemen een mooi plekje naast de molen in, en gaan eerst in het dorpscafé een biertje halen, je moet tenslotte de mensen ergens leren kennen. Terug gekomen heeft Jac de hengels weer uitgeworpen en ik hoor hem met een ventje van een jaar of tien een heel goed gesprek hebben over de vissen. Het ventje kletst heel fanatiek over zijn sport en laat zijn vangsten zien die op de foto gezet zijn. De mensen en kinderen zijn hier altijd super vriendelijk, en groeten je heel enthousiast, dat is er bij ons in het westen niet meer bij.

• 17 Juni 2015 - 09:22

André:

Burdaard, mooi! Ik krijg heimwee als ik jullie verhalen lees.

• 17 Juni 2015 - 13:29

Rinus En Joke:

Bartlehiem zijn we vorig jaar ook nog voorbij gevaren. Mooi gebied om doorheen te varen.
    En net wat je zei ...het is nog fris voor de tijd van het jaar....maar je ben lekker aan het toeten zo...toch.?
    Wij gaan over een maandje weer toeren...waarheen weet ik nog niet...dat zien we dan wel.
    Tot de volgende keer en veel vaarplezier.

• 17 Juni 2015 - 17:52

Petra Wage:

Wat leuk om te lezen wat jullie zoal meemaken. Heel veel plezier nog samen!